vrijdag 20 september 2013

HOE ik schrijf

Ik heb vorige week (op verzoek) beschreven hoe ik mijn boek 'ik, Lente' heb geschreven. HOE dus, op welke manier, volgens welk stramien, volgens welke opbouw. Ik heb mijn manier beschreven op mijn manier, op de bij mij horende 'verse-novel-manier.'
Deze manier past bij me, omwarmt me.
Of ik precies aan je kan overbrengen HOE ik schrijf? Ik heb geen idee. Dat idee heb ik pas als je laat weten in hoeverre het me is gelukt om je te bereiken.


Ik schrijf.
en wanneer ik mag beschrijven
hoe ik schrijf
dan neem ik je mee
gedachteloos
naar zwevende woorden.
Ze wachten op me
hangen ergens in de lucht
die om me heen zijn best doet
om me in zich op te nemen.
De woorden
het zijn er drie, raken me,
in willekeurige volgorde
en ik verberg ze
in de palm van mijn hand
waar ze elkaar vinden
zonder dat ik het zie
omdat de woorden bedekt zijn
door mijn warme handpalm.

drie woorden zijn het
‘vogelverschrikker’
‘prikkeldraadbomen’
‘bron van zotheid’
ze nemen mijn gedachten mee
spelen er mee
zoals mijn gedachten eindeloos spelen
met de woorden.
Ik laat ze leven
of zijn ze in staat
om mijn leven te sturen
een kant op te laten gaan
die ik ontdekkend verken
tot voorbij de bomenrij
die de horizon verbergt.

Ik schrijf
en balanceer daarbij op de grens
van proza en poëzie.
Er lijkt geen grens te zijn.
Die heb ik geschrapt
zoals ik uiteindelijk meer schrap dan schrijf
opdat ik de essentie overlaat
waardoor je zelf
lezer
dat wat ik wegliet
er bij gaat denken.
De woorden die mij vinden zingen
laten me meanderen
door een landschap
dat in mijn hoofd een vorm krijgt.

De drie woorden
ze raken elkaar
na verloop van tijd
versmelten
gaan hun eigen weg
samen
en ik sta er bij
glimlachend
als ik zie
dat de woorden
uiteindelijk niet zonder elkaar kunnen.
Dat ze het verhaal vertellen
dat er al lang was
maar nog nooit was uitgesproken.

Ik schrijf.
Wanneer de laatste punt is gezet
alle woorden fluisterend
op hun plek zijn gevallen
dan kijk ik, laat ik ze gaan
mag je ze lezen
zijn ze van jou
zoals deze woorden
nu
van jou zijn
zoals mijn manier van schrijven
nu jouw manier van lezen is geworden.
Ik schrijf
omdat jij leest
over prikkeldraadbomen
een bron van zotheid
en een vogelverschrikker
opdat jij nu weet
dat ik de woorden vond
in de lucht
die jij uitademde
waardoor het
meer dan je denkt
ook jouw woorden





Geen opmerkingen:

Een reactie posten