maandag 17 juni 2013

ambassadeurs gevraagd

Ik heb je hulp nodig!

Elke boekhandel koopt scherp in. Te veel voorraad is verlies. Met voorraad blijven zitten is nog meer verlies.
Boeken zijn handelswaar.
Uitspraken van boek(ver)handelaren:
‘Wat ik inkoop, wil ik ook verkopen’
‘Ik moet zeker zijn van een redelijke mate van verkoopbaarheid.’
‘Het boek moet zich zelf verkopen. Ik stel alleen 330 vierkante centimeter tentoonstellingsruimte beschikbaar.’

En zo is het ook natuurlijk.
De andere kant.
Jij koopt een boek:
- omdat je er van hebt gehoord
- omdat je er over las
- omdat je het ziet liggen -> impulsaankoop.

Zo gaat het ook met inkopers van boeken.
Ik, Jelte, kan niet naar elke boekhandel stappen om ervoor te zorgen dat ik 330 vierkante centimeter tentoonstellingsruimte in een boekhandel krijg. Er verschijnen zo veel boeken per jaar. Waarom zouden ze mijn boek inkopen?

Daar heb ik hulp bij nodig.
Jouw hulp, als vriend/ fan/ lezer/ bewonderaar/ ambassadeur van ik, Lente.

Want wat ik zie is dat als mensen mijn boek in handen hebben, als ze het inkijken… dan worden ze nieuwsgierig en blijven ze nieuwsgierig!

Wat stel ik me bij het ambassadeurschap voor?

Je gaat met je beduimelde, vers gelezen exemplaar van ik, Lente naar je boekhandel.
Je gaat in gesprek met de hoofdinkoper/ boekverkoper over ik, Lente en jouw lezerservaring (eventueel aangevuld met de opmerkingen/ recensies van derden.

optie:
1. Je neemt een foto van de verbaasde, nieuwsgierige boekinkoper en deelt de foto via de social media.
2. Je geeft ze mijn adres en telefoonnummer en laat ze een impulstelefoontje met me voeren.
Wat krijg jij er voor?
1. Je bent onderdeel van een bizoender experiment (zo bijzonder dat je t zou willen kussen)
2. Een persoonlijk gedicht van mij voor jou (over een onderwerp naar keuze)

Er ontstaat een win-win-win situatie.
1. Voor de boekhandelaar: hij koopt een bijzonder, persoonlijk aangeprezen boek in dat een redelijke mate van verkoopbaarheid heeft.
2. Voor mij omdat mijn naam en boek meer bekend raken.
3. Voor jou omdat je een persoonlijk gedicht krijgt en er een grotere kans is dat er een tweede verse novel wellicht eerder het licht zal zien.

Wie wordt de ambassadeur van ik, Lente? Jij?

Alvast bedankt.

Meer info (voor de boekhandelaar :) )



Geen opmerkingen:

Een reactie posten