woensdag 1 mei 2013

een verse novel: tien tips


tien tips: hoe lees ik een verse novel

Ik schrijf dit blog bij mijn boek ‘ik, Lente.’ Het kwam afgelopen maandag uit (29 april)

“Aan de stijl en vorm moet je als fictielezer misschien even wennen,” weet Van der Laan, “maar zelfs doorgewinterde romanlezers gaan bij dit boek overstag. Want ik, Lente is een heftig en meeslepend verhaal, met boeiende dialogen en uitgediepte karakters. Tegelijkertijd is het zo subtiel geschreven, zo ingetogen, in korte, ritmische regels, dat het je raakt door de soberheid en eenvoud.”

Bovenstaande woorden schreef mijn uitgever, Suzanna van der Laan.

Ik ben het met haar eens. Ik schrijf al bijna dertig jaar zoals ik schrijf maar ik besef dat niet iedereen al dertig jaar verse novels leest.

Daarom tien tips om mijn verse novel te lezen.

Een verse novel laat zich niet beschrijven. Je moet het ondergaan.
Enkele kenmerken:

Korte zinnen; meer weglaten dan toevoegen; filmisch; directheid; beschrijvend;...

tien tips voor jou, de hopelijk toekomstig lezer van ‘ik, Lente’, mijn verse novel.

1. sluit je af voor prikkels
2. open je voor prikkels die je tussen de regels door zult vinden
3. zoek niet naar de werkelijkheden, aangezien ze zijn opgebouwd uit verschillende waarheden
4. vreemd vinden mag, moet zelfs
5. herlezen van bladzijden zal vaker voorkomen dan je denkt zonder dat de vaart er uit gaat
6. woorden die je niet begrijpt staan er, bij nadere bestudering, helemaal niet
7. hou de tekst dicht bij jezelf
8. balanceer tussen geloof en ongeloof
9. lees het in 1 keer uit
10. vergeet 1 tot en met 9 en geniet gewoon.

Lezen, dat is kijken, zien en ondergaan!


meer weten?
https://www.facebook.com/ik.Lente (de Facebook pagina bij het boek)
http://www.youtube.com/watch?v=zp-lUH7Dtbw (de titelsong bij 'ik, Lente)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten