dinsdag 26 februari 2013

het ongelezen gelezen boek

Ik kom op veel basisscholen en wanneer ik tijd heb struin ik met mijn ogen en mijn vingers door de boekenkast. Ik aai boekenkaften, streel de woorden en voel de titels. Mijn ogen speuren, altijd  op zoek naar ongelezen boeken. Boeken die, wanneer je ze uit de kast pakt, dicht blijven.
Ik zoek niet naar boeken die openvallen omdat het kind het open heeft weggelegd in afwachting van weer een leesmoment. Ik ben niet op zoek naar boeken die geopend blijven op de plek waar iemand met het knokkelkootje van zijn pink over de bladzijden is gegaan om het boek open te houden zonder dat de bladzijden omwaaien.

Ik ben op zoek naar het boek dat ooit is gekocht maar nooit is gelezen.
Ik ben op zoek naar de nachtmerrie van elk boek, de angst van elke schrijver.
Wel vreemd, die afwijking van me, ik begrijp uw reactie. Want wie pakt nu juist dát boek dat er ongelezen uitziet. Niemand toch? (ja, behalve ik, op zoek naar het ongelezen, strak in de kaft zittende weesboek).

Hoe, en dat is mijn KOOIgevecht van vandaag, zorg ik er voor dat mijn nieuwste boek niet dat lot is beschoren. Dat mijn hoofdpersoon tot leven komt terwijl de letters en woorden worden geaaid en gestreeld met ogen die lezen. Hoe zorg ik er voor dat het boek nog een keer wordt gepakt, voor een tweede leesronde.

De oplossing is er niet. Wat ik wel aan de uitgever heb voorgesteld is om mijn boek te voorzien van een nieuw procedé. De drukker beweert in staat te zijn om een nieuw boek een gelezen uiterlijk mee te geven: Een paar ezelsoren, wat pinkkootknokkelvegen, enige smoezelige koffievlekplekken, dat soort gekkigheden.

Ik ben benieuwd. Wat ik wel weet is dat de drukker nog op zoek is naar meer mensen die enthousiast zijn voor zijn uitvinding. Tot nu toe namelijk heeft hij nog bijna geen handen op elkaar gekregen (in feite ben ik de enige die positief reageerde). Misschien vind jij het ook een goed idee. Ik ben benieuwd.

Terwijl jij nadenkt over een antwoord zoek ik verder naar ongelezen boeken omdat elk ongelezen boek dat ik vind er voor zorgt dat ik nog beter mijn best doe om een boek te schrijven dat gelezen wordt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten