zondag 3 februari 2013

de 51ste tint grijs


Je hoeft niet, bewust of onbewust, een controversieel boek te schrijven om veel gekocht en/of gelezen te worden. Maar het helpt wel.


De gedaanteverwisseling (Kafka); Lolita ( Nabokov); van  muizen en mannen (Steinbeck); de duivelsverzen (Rushdie)… zo maar wat namen uit de serie ‘verboden boeken’ die de Volkskrant opnieuw uitgeeft. Allemaal controversieel in de tijd dat ze uitkwamen.
En neem nu 50 tinten grijs. Iedereen heeft het er over. Controversieel? Het wordt in elk geval gekocht vanwege de aandacht voor het afwijkende, het bijzondere, het andere, het verdergaande, het...

Nog een voorbeeld, dichter bij mijn eigen huis:
In 2000 kwam mijn debuutroman op de markt met de titel ‘Martin’ (ondertitel: 2-14 december 1975).
In de periode voorafgaand aan het uitkomen kreeg ik bezoek van een vriendelijke doch zakelijke politieagent die wilde weten of ik rechtmatig aan het materiaal was gekomen op grond waarvan ik het boek had geschreven… (processen verbaal vol vermeend staatsgeheim waarin de kapers en gegijzelden verhaalden over wat er was gebeurd in de trein die stilstond in Wijster tussen 2 en 14 december 1975)

De controverse was er door de nieuwsgierigmakende combinatie ‘onrechtmatig; politieonderzoek; staatsgeheim; treinkaping; Wijster; …'
Gevolg was veel aandacht van krant, radio en tv. Commentaren werden er aan gewijd, ingezonden brieven met scherpe meningen werden gepubliceerd, pagina grote artikelen in de krant over mij en de inhoud van het boek, radio-optredens, mijn televisiedebuut,…

                            

Gevolg: Een debuutroman met meer dan 2300 verkochte exemplaren.

Het kooigevecht dat ik hier nu met mezelf voer is deze:
Is het boek door lezers gekocht vanwege de controverse, vanwege het onderwerp of vanwege de kwaliteit?
Ik denk zeker te weten dat het antwoord is dat het vooral is gekocht op basis van de eerste twee argumenten.

Op dit moment schrijf ik een boek. Stop ik er controversiële gedachten in om de verkoop op te drijven?
Nee, het wordt een boek dat aandacht gaat krijgen omdat het een goed boek is.
(en het zal aandacht krijgen vanwege de vorm… die wel onconventioneel zal zijn, waarover later meer…)

Maar eh… hoe sta jij hierin, lezer van dit blog die misschien alleen klikte vanwege de titel?
Lees je eerder een boek als het controversieel (vijftig tinten grijs…) is of laat je je leiden door de inhoud (vijftig tinten grijs…)?
Schrijf je een boek met in je achterhoofd dat controverse goed is voor 'meer verkochte exemplaren'?

Toch iets om over na te denken, of heb je dat al gedaan?


eerdere kooigevechten:
http://kooigevecht.blogspot.nl/2013/01/ode-van-nico-dijkshoorn-voor-mij.html
http://kooigevecht.blogspot.nl/2013/01/de-verdwijning-van-bassie-en-adriaan.html




1 opmerking:

  1. Ik heb destijds Martin gekocht vanuit nieuwsgierigheid naar de boekschrijver in jou. Jij die voor mij een bekende bent... over het algemeen koop ik een boek omdat de schrijver me intrigeert, een mooie vertaalslag weet te maken een boodschap heeft (paulo coehlobijvoorbeeld ).. daarnaast "studieboeken" die me kunnen helpen bij mijn ontwikkeling als medemens

    BeantwoordenVerwijderen