donderdag 28 maart 2013

nieuw genre


Wanneer ik aan de kinderen in de klas vertel dat ‘we wat nieuws gaan doen’ krijg ik, begrijpelijkerwijs, niet meteen de handen op elkaar.
Op hun gezicht is dan (terecht) het volgende af te lezen:
1. ‘Eerst zien, dan geloven.’
2. ‘Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.’
3. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’

Dat is meteen de reden dat ik in de klas niet zeg dat we ‘iets nieuws gaan doen.’
IK DOE HET GEWOON!
Ik maak nieuwsgierig door het kind mee te nemen op een reis waarvan het einddoel niet altijd bekend is (ook niet bij mij). We verkennen samen mogelijkheden, zwerven en komen thuis.

Dat is ook de kern van het kooigevecht dat ik op dit moment met mezelf voer.
Ik kan wel zeggen dat mijn verse novel ‘ik, Lente’
1. iets nieuws is;
2. een nieuw genre is/ zal worden;
3. nog nooit vertoond is
maar begrijpelijkerwijs krijg ik niet meteen iedereen op de banken.
‘Ja ja, dat zal wel’, hoor ik je zeggen. En terecht. Daarom ga ik je hier op dit moment niets vertellen over wat er zo nieuw is aan mijn boek. Ik ga je niet vertellen dat het in mijn boek gaat om inhoud EN vorm of over literatuur EN kunst. 
Ik neem je op dit moment alleen mee op een fietstocht. Mijn doel:
Je nieuwsgierig maken.
Als je mijn boek leest (vanaf eind april verkrijgbaar), doe dat dan met onderstaande woorden in je achterhoofd!

leren fietsen in verwondering
in opperste verbazing kijken
zien dat de wereld groter is
dan je al die tijd had gedacht

zoeken naar onontdekte grenzen
en verder nog zonder omkijken
met wapperende haren in de wind
die sporen in de lucht achterlaten

weg van eerder gebaande wegen
ondertussen jezelf zien in de bel
die rammelend aankondigt
dat je weet waar je naar toe wilt

verzamelen van nieuwe indrukken
door zintuigen zacht te prikkelen
even stil te staan of uit te vieren
in een schatrijke eigen omgeving

fietsen in gevonden eigenheid
met alle tijd van de hele wereld
om te ontdekken wat je al wist
en te vinden waar je naar zocht

zien dat er ongetwijfeld meer is
met elke pedaalslag die je doet
krijg je de wereld in je hand
die wuift naar fluisterende wind

rijden op verkende gevoelens
nieuwsgierig naar wat er is
tot achter de volgende bocht
trots zijn op elke gereden meter

leren fietsen in verwondering
in opperste verbazing kijken
zien dat de wereld groter is
dan je al die tijd had gedacht


meer informatie: http://www.facebook.com/pages/ik-Lente-het-boek


5 opmerkingen:

  1. Je schrijft geweldig :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Raven Rose... :-) (compliment is binnen gekomen...)

      Verwijderen
  2. Weer leuk verwoord en wel passend bij je novel........ik weet wel wat het gaat worden:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Lucy... je proeflezen heeft me heel veel nieuwe inzichten gebracht!!! (en je bent een van de weinigen die een eerdere versie van ik, Lente al heeft gelezen!!!

      Verwijderen
  3. Oke leuk dat ik heb kunnen bijdragen, ben zeer benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen