zondag 7 april 2013

zanger(es) gevraagd



Vorige week maakte ik de ‘ik, Lente’ boektrailer. (http://www.youtube.com/watch?v=QVvJwBqeeKI )
Bij een film hoor een score: filmmuziek. Adele met skyfall bij James Bond, Racoon met oceaan bij ‘Alles is familie.’
Zappend door YouTube vind je spraakmakende voorbeelden.

Maar (1), zo dacht ik, zijn er ook boeken die een score hebben: boekmuziek?

Ik kan zo snel geen voorbeelden bedenken maar afwezigheid van bewijs is nog niet direct bewijs van afwezigheid. Mocht je een voorbeeld hebben van boekmuziek dan hoor ik het graag.
Maar (2), zo dacht ik, waarom niet een lied, een ‘song’, bij ‘ik, Lente.’

‘Doen waar je goed in bent’, zei mijn opa ooit. Daar denk ik aan terug als ik het plan opvat om een boeksong te componeren en te zingen.
Ik zucht. Ik kan wel een tekst schrijven maar (3) er geen muziek onder zetten.

En dan kom ik Matt Simons tegen, op YouTube, met zijn nummer ‘with you.’
De sfeer past bij ‘ik, Lente’, en voor ik het weet heb ik het centrale stukje in het Nederlands geschreven. Niet veel later het hele lied. Ik maak het passend op Matts lied en zing mee.

‘Pap, wil je alsjeblieft stoppen met zingen!!!”, roept onze zoon.

Hij heeft gelijk. Daar moet ik me niet aan wagen. Mijn zangkunsten vallen in de categorie ‘douchegefrutsel’ of ‘hard tegen de wind in zingend Meat Loaf meeschreeuwen.’

En nu?
Hier mijn tekst ‘Westenwinden’ 

Ik weet waar ik uitkom
ik dwaal en ga mijn vindtocht
een combinatie van angst en waar
zo gaat het nu al altijd
mijn moeders verhaal herhaalt zich
soms doet het pijn wat zo dicht bij je is 

en de westenwind zal waaien weet je
niet ver na vandaag, niet ver na vandaag
en de wind die waait die neemt je mee
door een zwarte nacht, door een witte nacht
neem dat aan van mij

ik hoor alle woorden
lief gefluisterd in mijn oren
ik hoop dat ik ze snap voor ze van me gaan 
ik ga, zweef op vleugels verder dan de bron van zotheid
misschien proef ik zout in de westenwind

en de westenwind zal waaien weet je
niet ver na vandaag, niet ver na vandaag
en de wind die waait die neemt je mee
door een zwarte nacht, door een witte nacht
neem dat aan van mij

zo lang, t is tot aan de bomenrij
dus voel je vrij
en de stilte ja de stilte
die je altijd hoort verdooft, verdooft
verdooft waar jij voor staat

en de westenwind zal waaien weet je
niet ver na vandaag, niet ver na vandaag
en de wind die waait die neemt je mee
door een zwarte nacht, door een witte nacht
neem dat aan van mij

Wie brengt ze zingend samen?

‘Sollicitaties’ op de facebookpagina van ‘ik, Lente.’ J
Welke zanger/ zangeres gaat de uitdaging aan en zingt de muziekscore bij ‘ik, Lente’, mijn verse novel???


Geen opmerkingen:

Een reactie posten